Wist je dat…

Maar liefst 50% van de consumenten heeft het afgelopen jaar een probleem gehad met online aankopen (onderzoek ACM). Criminele webshops bestaan soms slechts een paar dagen, maar maken veel slachtoffers. In 2022 waren er meer dan tienduizend aangiften van oplichting door nep webshops. Het totale schadebedrag over 2022 is ruim 3,5 miljoen euro.

Te huur…

Maria (50) zette haar appartement te huur en kreeg bijna meteen een bericht van iemand die geïnteresseerd was. Hij stuurde haar een bericht dat hij een FedEx-koerier stuurt, die haar contant betaalt en het artikel ophaalt. Ze stuurde hem ook meteen een berichtje terug: ‘Prima, ik ben benieuwd hoe die koerier een appartement ophaalt’.

Dat liep natuurlijk met een sisser af, maar haar man Frans (59) bestelde wel kleding bij een onbekende website. Hij betaalde met iDeal en werd opgelicht. De webshop adverteerde op Facebook. Onder de advertentie stonden alleen maar positieve reacties van tevreden klanten.

Uitverkoop

Een koffie apparaat voor maar 1,99 euro? Wat te mooi is om waar te zijn, is ook te mooi om waar te zijn. Dit is dus een nep advertentie.

Voorbeeld fraude online advertentie 1 NEP

Gefeliciteerd!

Of toch niet? Veel mensen doen mee aan nep-enquêtes. Je ontvangt helemaal niets, maar je hebt wel je gegevens gedeeld met oplichters.

Voorbeeld fraude online advertentie 2 NEP

Kaartjes te koop…

Heidi (41) kocht kaartjes op Marktplaats voor een uitverkocht klassiek concert. Ze sprak telefonisch met de verkoopster voordat ze 400 euro betaalde. De verkoopster verzekerde haar dat ze te vertrouwen is.

Heidi ontving nooit de kaartjes en de politie kon er ook niets mee, omdat er geen adres bekend was van de oplichtster.

Leren van hun ervaringen…

#1. Worden advertenties op Facebook en Instagram van tevoren op oplichting gecontroleerd?

Antwoord B is juist

Veel oplichters adverteren op Facebook en Instagram. Zelfs na melding blijven sommige accounts lang bestaan. Misleidende advertenties zijn vaak geschreven als nieuwstekst, alsof het om een onafhankelijk getest product gaat. Ze hebben ook veel positieve (gekochte) reviews, bijna geen negatieve.

Sla de eerste 4-5 zoekresultaten op Google altijd over. Dat zijn advertenties en die worden ook door oplichters geplaatst.

#2. Is betalen met een creditcard veiliger dan met iDEAL?

Antwoord C is juist

Een bank kan de betaling via iDEAL niet terugdraaien, een creditcardmaatschappij wel. Betalen met een creditcard is veiliger, want bij oplichting ontvang je je geld terug. Dat geldt ook voor betalen met PayPal. Ook met vooruitbetalen ben je je geld kwijt.

#3. Zijn websites met een (groen) slotje veilig?

Antwoord B is juist

Het is altijd goed als een website een slotje heeft, maar het slotje zegt niets over de betrouwbaarheid van een website. Alleen dat de verbinding versleuteld is. Als je bij een onbekende webshop bestelt, controleer het Kamer van Koophandel nummer en het adres. Via Google Maps kun je op het adres inzoomen.

Of google de naam van de website in combinatie met de woorden zoals klacht of reviews. Veel mensen die opgelicht worden, delen hun ervaringen op sites zoals Trustpilot of klacht.nl om anderen te waarschuwen.

Afronden

Resultaten

-

Bedankt voor het meedoen. Als je heel geschrokken bent, dan kun je altijd nog terug naar de typmachine ;). Maar er is goed nieuws: je bent nu veel wijzer geworden en kun je zowel uzelf als de organisatie veel beter beschermen dan voorheen.

Bedankt voor het meedoen. Als je heel geschrokken bent, dan kun je altijd nog terug naar de typmachine ;). Maar er is goed nieuws: je bent nu veel wijzer geworden en kun je zowel uzelf als de organisatie veel beter beschermen dan voorheen.

De rode vlaggen

  • Vreemde naam website, bijvoorbeeld “rangaprime.com” verkoopt Philips koffieapparaten.
  • Een ongebruikelijke lage prijs.
  • Nepshops verkopen vaak populaire producten, zoals elektronica, brandhout of e-bikes.
  • Alleen maar juichende reviews.
  • De makers van de site benadrukken hoe betrouwbaar ze zijn.
  • Alleen maar tevreden klanten op Facebook of Instagram (meestal van gekochte of gehackte accounts).
  • Fraudeurs misbruiken de namen van bekende postbedrijven, zoals DHL en PostNL. Controleer altijd wat er bij de afzender achter het @ (apestaartje) staat. Wat daarvoor staat, maakt niet uit. De naam moet de naam van het bedrijf zijn en geen toevoegingen bevatten.
  • Er is haast bij (fraudeurs willen altijd dat je snel beslist).
  • Je wordt gevraagd om privacygevoelige gegevens op een website in te vullen, bijvoorbeeld bankrekening of creditcardgegevens.
  • Vertrouw geen mensen die een koerier sturen.
  • Maak nooit geld over voor een verzekering of een verzendbewijs van een bekend postbedrijf. Volgens de oplichters krijg je dat vergoedt, maar dat klopt niet.
  • Je hoeft als verkoper je betrouwbaarheid niet te bewijzen. Je hoeft dus geen betaling van 1 cent over te maken om jouw rekeningnummer te verifiëren. Deze truc wordt door veel fraudeurs gebruikt.
  • Stuur nooit een kopie van je identiteitsbewijs naar een koper die erom vraagt.
  • Kijk heel goed naar de link als je van iemand een betaalverzoek krijgt. Vaak is de link kwaadaardig. Vergelijk de link met de echte link van de betaaldienst. Die kun je vinden door te googelen naar de echte website.
  • Als je alleen kunt betalen via een overschrijving, is het vaak foute boel, zeker als het een buitenlands banknummer is.
  • Bij erg goedkope kleding of schoenen staat in de nep-webshop vaak dat alle maten beschikbaar zijn.

Tips om jezelf te beschermen

  • Vertrouw de advertenties op Facebook en Instagram niet. Oplichters adverteren ook.
  • Sla de eerste 4-5 zoekresultaten op Google altijd over. Dat zijn advertenties. Oplichters adverteren ook.
  • Op Veilig internetten.nl en Checkje Linkje kun je controleren of een website betrouwbaar is. Luister vooral naar je onderbuikgevoel, want soms is een website nog niet als oplichting gemeld.
  • Als je Google Chrome als je webbrowser gebruikt, kun je een extra stukje software toevoegen, ook wel een extensie of plugin genoemd, genaamd “Safeonweb-browserextensie“. Deze extensie komt van het Centrum voor Cybersecurity België en geeft elke website een beoordeling op basis van hoe betrouwbaar deze is. De beoordeling kan hoog, gemiddeld of laag zijn, afhankelijk van hoe veilig de website lijkt te zijn.
  • Voor je zakendoet met een online verkoper, controleer op de site van de politie Politie.nl of er al meldingen zijn over deze verkoper. Dat geldt ook voor potentiële kopers als je zelf spullen online aanbiedt.
  • Zoek via Google of Bing op klachten of reviews in combinatie met de naam van het bedrijf, voordat je iets bestelt. Betrouwbare reviewsites zijn Klachtenkompas.nl en Klacht.nl, voor buitenlandse webwinkels Trustpilot.
  • Kom je iets tegen wat niet klopt, meld het dan bij ConsuWijzer.
  • Check de betrouwbaarheid van een webshop op WebshopChecker.
  • Controleer of keurmerken in de webshop echt zijn. Als je op het logo klikt, moet je naar de site van het keurmerk gaan. Anders is het alleen een nep plaatje. Je kan ook zoeken op de website van Thuiswinkel waarborg of Webwinkel Keur.
  • Op Politie.nl heeft de politie een lijst met malafide webwinkels samengesteld. Bij deze webshops moet je dus niets kopen.
  • Betaal achteraf met Riverty (voorheen AfterPay), Tinka of Klarna. Dan kun je ervoor kiezen om niet te betalen als er iets misgaat met de levering.

Wat te doen bij oplichting?

  • Bel snel je bank. Fraude kun je melden bij alle banken via de pagina Frauderen, zo werkt het. Hier vind je ook 10 lessen van de banken.
  • Verbreek ieder contact met de oplichter. Elke euro die je overmaakt om je geld terug te krijgen, bent je ook kwijt.
  • Bel de FraudeHelpdesk (088 – 786 73 72) of maak digitaal melding.
  • Doe daarna aangifte. Maak via 0900 88 44 een afspraak met een financieel rechercheur bij de politie. Online kan het ook via Politie.nl.
  • Als je last hebt van stress en negatieve emoties, neem contact op met Slachtofferhulp Nederland.
  • Kom in contact met mensen die precies hetzelfde hebben meegemaakt via Community Slachtofferhulp Nederland
  • Ben je opgelicht door een nepverkoper of koper? Dan kun je zijn gegevens via de bank opvragen. Op de website van Betaalvereniging Nederland staat uitgelegd hoe.
  • Een creatieve oplossing om je geld terug te vragen is elke dag 1 cent overmaken met de mededeling ‘Je bent een oplichter. Stort mij die € .. terug die je hebt gestolen.’ Doe dit in de taal van de fraudeur. Sommige gedupeerden melden dat dit effectief is.